Senaste cirkelträffen jobbade vi med "Black Out Poetry". Vi utgick från texter vi har läst tidigare och kunde genom att välja ut enstaka ord skapa egna dikter. En rolig övning som på ett enkelt sätt gör det möjligt att uttrycka sig personligt i text även om man är ovan vid att skriva poesi. Här nedan bjuder vi på ett axplock från Mattias & Johanna: Oro Låg stilla, lyssnade, såg i taket Reflexer över taket på natten Hamrande ljud kom tillbaka Natten full av oro Allting kommer hända Jag är rädd, drömmarna, rädsla Grymhet Lyssna, vänta Allting rasar ****** Förtröstan Vaknade, det betydde ringa Var förändrad Styrkan, älskar styrkan! Bort trötthet, inte gömma sig Drömmarna tröst Ljus, det finns någonting att hålla sig till ****** Hon låg stilla och lyssnade Takfönstret var täckt av snö tända ljuset mot gatan Natten lyssnade, väntade vinddrivorna på hustaken yrde uppåt himlen över staden jag älskar styrkan drömmarna vila,tröst minnas och hålla sig till tänka om från början ****** Vandrarhemmen präglades av trivsam flyktighet Resan, en kortfilmsvit genom taxifönster internetcafé Helen på skype bakgrunden babblar älskar hennes ansikte på skärmen fint leende, fina tänder tänka tillbaka ingenting annat än vimmelkantig lycka ****** En slamrande ventil ljusbilderna i taket skuggan nya reflexer gungande gatlyktor på natten snö bortom stormen ljus som omsluter en dykare i havet kallt i rummet en stigande obeveklig ljudmassa sådan är stormnatten ****** Just nu jobbar vi mycket med texter i studiecirkeln, både att läsa och att skriva. Berättelser har en stor betydelse för vår förståelse för oss själv och andra. Att kunna sätta ord på och berätta sin egen historia är ett steg på vägen i återhämtningsprocessen. Vi utforskar tillsammans och i oss själva och det är alltid frivilligt och helt okej om man väljer att inte delta i övningarna.
Vill du vara med i studiecirkeln? Vi "träffas" digitalt på måndagar kl. 13.30. Hör av dig till Fontänhuset för att få mötesnumret!
0 Comments
Här intill dalen med en nyvaken lind, smeker den ljumma vinden min ännu bleka kind.
Ljungen längs marken ömsar sitt torra ris, vårkänslan kommer bärandes av en befriande bris. Ljusgröna skott och strån sträcker sig ivrigt mot skyn, på klippor och slätter längs med skogens bryn. Solens strålar värmer den böljande hällen, vars värme hålls kvar långt in på kvällen. Efter månader av väntan i mörker och besvär, nu äntligen är våren här🌿 Av: Anonym poet Eftersom man inte kan gå till Fontänhuset nu på grund av pandemin, känner jag både skräck och oro för framtiden. Hur den ska bli och om jag får kramas igen, om ensamhet och avskildhet ska bli vår framtid för evigt? Det blir ännu svårare nu att skaffa en partner när man alltid ska vara rädd för närhet. Rädd för andra människor. Rädd för smitta, sjukdom och död. Epidemier har varit många i historien pest, smittkoppor och kolera bland andra. Jag har köpt mycket böcker på sista tiden och har en lång lista över böcker som ska läsas. Jag köpte en hel del böcker på bokrea, bland andra ”Vart försvann nazisternas guld och konstskatter?”, ”Försvunna kungahus” och ”Baudelaires drogproblem”. En bok om kvinnornas år 1919, om socialisten Rosa Luxemburg, Coco Chanel, Marie Curie m.fl. Det är kanske så att jag måste ha något att ägna mig åt när ensamheten är mer påtaglig. Livet måste ha ett innehåll som ger tillvaron mening. När jag tragiskt nog inte kan resa till mitt älskade Gran Canaria så får jag väl resa i mitt inre, i mina böcker. De resorna kan bli långa och väldigt intressanta. Tyvärr har jag inte tillgång till dator. Just nu, under pandemin, har jag bara 20 minuter på bibliotekets dator då och då. På nätet finns ju mycket böcker att läsa om. Otroligt spännande. En värld att gömma sig i när man är rädd. Jag tror att många intressen eller hobbys är världar som man gömmer sig i. T.ex musik, nu lyssnar jag mycket på Count Basie, storbandsmusik med blåsinstrument och trummor. Stökigt och slamrigt oväsen, det gillade gamle Basie. Jag längtar till nakenbadet på Saltholmen. Att vara naken i naturen. Snart, eller hur? Men om myndigheterna menar att det är för mycket folk kanske spårvagnslinjerna ställs in. Jag har ångest för det, och oro. Jag har ju ingen bil eller körkort och vågar inte cykla i stadstrafik. Hela min kropp är blek och jag blir äcklad när jag ser den bleka kroppen som brukar vara så brun, utan bikinilinjer. Vi längtar, hoppas och gråter. Vill kramas men det går ju inte. Det är inte bara Björn Skifs som vill kramas nu, eller hur? Jag har också dristat mig till att köpa Tom Fords parfym ”Black Orchid”. Den doftar helt underbart. Flaskan är guldfärgad och ser ut som en vacker fickplunta. Kartongen är också den guldfärgad. Den doftar mer än parfymen jag hade förut. Den var inte billig, kostade 1300 kronor men räcker länge förstås. Den tar inte slut på några veckor. Parfym är kul. Jag skulle vilja ha äldre antika parfymflaskor som inredning i min lägenhet. På en hylla, vackra flaskor med gummiblåsor. De är svåra att hitta. Nu ska jag titta på Antikrundan i SVT. Joakim W Ur "Vredens Druvor" av John Steinbeck i översättning och tolkning av Lars Lj. Människan är mer än bara kemi, Hen går på jorden, knäböjande i jorden för att äta sin frukost; för människan som är mer än sina element vet att jorden är mer än dess kemiska sammansättning. Men roboten , som kör en död traktor på åkern som han inte känner eller älskar, och förstår bara kemi; han föraktar jorden och sig själv. När de korrugerade plåt-dörrarna stängts går han hem och hans hem är inte jorden. På radion strömmar nyhetsankarets likgiltiga röst. 300 skol- flickor kidnappade i Nigeria. Och så har våren kommit i Sverige. Detta är rubrikerna i dagens eko kvart i fem. Katarina Boive i studion. Jag googlar: Varför finns våld? Jag lyssnar på "Vredens Druvor" i ljudbok istället. Så tankarna förs bort från dagens eländiga radio eko sammanfattning. Till fantasins elände istället det känns bättre. Så jag googlar: Varför finns ondska? När det finns så mycket vackert. Kanske hade vi inte vetat det ena utan det andra. Jag hoppas det blir en solig vår. Av: Lars LJ I natt kom snön igen, jag gick upp redan vid fem vilket får ses som tidigt. Började fundera på detta med att skriva en text men vad ska den handla om? Efter gårdagens funderingar dröjer det nu i ottan ännu några timmar innan jag bestämmer mig. Jag skriver lite om Bröderna Lejonhjärta. Jag kommer att referera till både boken och filmen, kanske är det mest filmen jag har i bakhuvudet eftersom jag sett den så många gånger speciellt när jag var yngre. Jag har alltid gillat den och folk får säga vad de vill om hur amatörmässigt skapad draken Katla är men jag tycker den är häftig och skräckinjagande. De flesta känner förmodligen till historien: Skorpan, som han kallas, är svårt sjuk och ska dö. Hans bror Jonathan berättar sagor för honom om landet Nangijala, landet dit man kommer efter att man dör. Där är det äventyr från morgon till kväll och ingen behöver ligga sjuk och hosta längre. Men istället för att Skorpan dör som alla tror att han ska göra så börjar det brinna i huset där bröderna bor med sin mamma. Jonathan tar Skorpan på ryggen och hoppar ut genom fönstret för att komma undan elden. Den äldre brodern dör och Skorpan lever ytterligare en tid innan han också dör. Så är Skorpan till sist på andra sidan och möter där sin bror Jonathan i Nangijala. De båda bröderna är så glada att vara återförenade. Men även om Skorpan nu är frisk finns det andra problem i denna värld. Nämligen en ond man vid namn Tengil. Denne är en riktig Tyrann som förslavat folket i Törnrosdalen. Skorpan och Jonathan bor i Körsbärsdalen som ännu är fri men kanske inte länge till. Detta är upptakten till det stora äventyret som följer, det finns fiender att akta sig för men också vänner att lita på, eller kan man någonsin det fullt ut? Tittar man på den onde Tengil så är han framställd som just det, ond. Det finns inga förmildrande omständigheter i den analysen, en klassisk tyrann som måste besegras, på samma sätt som Riddar Kato i Lindgrens andra fantasy bok Mio min Mio eller ökända despoter från fantasins värld, eller verkligheten. Huruvida Tengils dåliga uppväxt format honom till den han är är en fråga man givetvis kan ställa sig. Här framstår han mycket som en symbol för ondska och som så ofta är han inte ensam utan han har sina soldater. Varför väljer man att följa en sådan ledare? Klassisk fråga. Rädsla? Likgiltighet? Brist på egna visioner, egen vilja? Kanske är det så att möjligheten till det vi kallar ondska ligger på lur inom oss alla egentligen. Detta är en tanke som är ganska vanlig, ingen människa är rakt igenom god eller ond, däremot kan handlingar uppfattas som väldigt destruktiva eller konstruktiva. Olika religioner tar ofta upp denna fråga, den är central inom t.ex. kristendomen. Ondska är för många ett fascinerande ämne och ställer man det mot godhet uppstår ofta en spännande dynamik. Lite av en tvekamp. Varför bryr man sig överhuvudtaget om hur det går för Sveriges landslag i fotboll när de spelar i VM t.ex.? Motståndaren ska besegras och segern är vår, om än inte på slagfältet. Kamp är spännande. Tengil har en drake som heter Katla i sin makt som han använder för att utplåna folk. Till sist går det dock inte så bra för vare sig Tengil eller Katla, som i många sagor vinner det goda över det onda, även Riddar Kato i Mio min Mio störtas. Och ett annat fantasy exempel som är givet är Sagan om ringen där Sauron, mörkrets herre dödas på slutet av berättelsen. Således förmedlas det hopp även om det kostat på. Det finns lite olika intressanta teman både av ljus och mörk sort i berättelsen som driver den framåt. Förräderi, förtryck, tyranni å ena sidan, lojalitet, frihetskamp, syskonkärlek å andra. Jag skriver inte så detaljerat om detta och nämner inte så många karaktärer men det finns flera viktiga personer i galleriet. Slutet på boken kan diskuteras och ses som kontroversiellt men jag lämnar det åt läsaren. Vad händer när man dör en andra död i landet Nangijala då? Skorpan och Jonathan ska enligt den senare till landet Nangilima då. Men det är en annan saga, Undrar om Tengil och Katla är där och väntar på bröderna? Förmodligen inte eftersom där ska råda harmoni och ingen ondska finns där och ingen kan dö. Mattias W Foto: Lars Wickberg Jag har kommit till insikt efter att ha lyssnat på boken: "Mitt sanna jag - Från medberoende till frihet med Carolin Albo" Jag hamnar i centrum på olika projekt fast jag vill egentligen vara en i mängden. Jag har en massa kunskap som andra kan ta del av för att kunna ta genvägar det vill jag dela med mig. Samtidigt stressar jag upp mig inombords och känslor av otillräcklighet väcks, en krock. Jag blir självkritisk/sätter press på mig själv, skapar en oro för att det lyfts upp. Analysen är i full gång, tvånget och medberoendets dilemma. Vad är det då som gör att man tar på sig rollen att stå i centrum? Jag noterade att det för mig innebär att jag får en bekräftelse från andra att jag syns. Rädslan att vara själv, att inte bli bekräftad, något som jag och bokens författare lider av, och säkert många med oss, i det tysta. Jag är ju van att anpassa mig för att inte ställa till några problem, att vara alla till lags. Något som sitter i sedan uppväxten. Jag älskade att åka med farfar på olika äventyr i skogen och möta väldigt annorlunda personer i de värmländska skogarna. Det var en gång det uppstod problem med mig. Farfar sa till mig att man får inte säga att det luktar bondgård i köket när man hälsar på en farbror som har bondgård. Jag var ju från stan och hade aldrig besökt någon bondgård tidigare, väldigt starka onaturliga dofter. Farfar var livrädd när han tog med mig till olika ställen, rädd att jag skulle säga något olämpligt berättade farmor och skrattade för några år sedan, strax innan hennes bortgång. Jag anpassade mig och blev tyst. Jag stängde av barnet inuti mig och min nyfikenhet. Min inre oro växte sig allt starkare rädd för att säga något felaktigt, vart jag än var. Farfar blev också stel, han förstod inte varför jag ställde frågorna, vad var det för fel med mig? Varför var jag någon som frågade en massa? Varför var jag inte tyst? Varför var jag inte som honom? Jag var ett barn som utsatte honom för en prövning, han hade ingen erfarenhet att hantera situationen, han blev rädd och själv otrygg. Det var ett osynligt nät där han hade tagit på sig rollen som vuxen och möttes av ett nyfiket barn som vill veta mer, men som saknade sociala erfarenheter för att hantera situationen. Jag hamnade i många olika typer av situationer där responsen blev lika från andra vuxna i min närhet, för att jag saknade de sociala verktygen. För att stilla känslorna/barnet inuti mig utvecklade jag ett kontrollbehov av att allt ska vara perfekt. Jag ska inte säga fel saker, analysera allt som människor gjorde, ta lärdom och hemma ska det vara fint. Kontrollbehovet, oron, de instängda känslorna har bara växt och ytterligare förvärrats av pandemin. Jag vill kunna jobba med vuxna människor, hjälpa andra ta sig fram, dela med mig av erfarenheten och vara trygg i min roll, oavsett vad jag gör. Om någon bekräftar mig då ska det inte bubbla upp massa negativa känslor som rubbar min balans. Medberoendet/tvånget äter upp det mesta av min tankekraft, där behöver jag hitta en väg vidare ut i livet. Jag vet att jag kan och det finns alltid saker man kan förbättra, men inget behöver vara så perfekt att det kräver ett kontrollbehov. Reflektion är ett utmärkt sätt att tillsammans med andra hitta nya vägar in i framtiden, för att tackla stressen som egentligen inte existerar. Det självkritiska tvånget som sänker ens ambitioner att lyckas, ska bearbetas och bäras med som en minne av det förflutna. Tack för att ni tog er tid att läsa jag vill dela med mig för att själv kunna gå vidare oavsett ryggsäckens innehåll. Nu vet jag mer och att vägen kantas av hål och växter som gör det olika svårt att ta sig fram. Ryggsäcken blir lättare med tiden då jag lärt mig av andra och mig själv vad den bör innehålla. Som en orienterare lär sig att använda kartan och se hur den tar sig fram lättast, även om kompassen säger att det blir en omväg. Jag måste gå lugnt framåt, hitta en röd tråd, inte irra iväg som en som gått vilse och känna stressen växa inombords. Jag drömmer mig tillbaka till ställena där jag fick eget ansvar hos mormor och morfar, fiska på bryggan och gräva efter mask i komposten. Där ingen ifrågasatte mig, där jag fick blomma ut. Där jag fick prata med människor utan att någon ifrågasatte vad jag gjorde mer än upptäcka mig själv och min identitet. Där jag fick skratta och känna mig trygg, bygga vänskap och lära mig saker som jag idag kan identifiera som positiva. Då kan jag växa upp starkare, använda min envishet, kreativitet, mina intressen och min inre kärlek till barnet för att möta världen utanför. Tack Anders L Ofta stannar vi människor upp och vill fortsätta leva i gamla mönster för de har gjort oss trygga under livet. Vi lever i vår bubbla med våra vänner, umgås på stans olika caféer, tar en öl på en uteservering i centrum och bara lyssnar till stadens olika ljud. Vi går och tränar där vi känner behag, möter likasinnade och tjatar i bastun. Vi bor i staden för att se människor. Vi vill inte vara ensamma, vi vill ta del av den sociala arenan. Pandemin skapade ett skifte. Något som har pågått länge men inget som direkt märkts av utanför bostaden. Vissa har lirat spel på olika konsoler, datorer, mobiler och plattor. De har varit i sin bubbla och kopplat av. Lirat med andra, hemma eller online. Det osynliga sociala mötet sker som en avatar där du spelar någon annan med olika attribut. Du kan vara vem som helst och ingen bryr sig förrän det går helt fel eller jättebra. Känslor utrycks snabbt i chatten, det gäller att förstå språket oavsett vad som används. Den digitala tidsåldern är här för att stanna. För dem som har varit i den, de flesta unga och föräldrar, skolan och datorintresserade, är det en självklarhet. De har kompetensen att med små ändringar i sin vardag, ställa om. De hade redan ställt om helt omedvetet. Hux flux blev deras världar allas världar och onlinespel idag är inte som tidigare. Det finns massor av nybörjare som begår massor av misstag, för det krävs tålamod när man ska göra helt nya saker. Men allt är på det sättet, någonstans måste man börja. Många tror att människor som sällan går ut och gör saker är ensamma, men de missar att det sociala lika gärna kan ske hemifrån, som på ett cafe på stan. Mötet kan ske som en avatar, istället för att dricka kaffe utforskar man något nytt gemensamt. Som förr när man åkte över till en kompis och lirade något spel gemensamt på en konsol med två handkontroller. Vissa spel gick att spela själv andra krävde själva konsolen eller en annan spelare. En ny typ av gemensamhet väcktes där man började diskutera på olika forum, exempelvis hur man kunde komma vidare när man fastnat. Idag är det jättestort och man måste begränsa sig som en sökmotor när man söker efter det man letar. Vad gjorde att jag tog klivet? Bra fråga men jag var usel på att skriva för hand och gillade inte att läsa. Min far ordnade en dator med tangentbordsträning samt ett ordbehandlingsprogram med skrivare. Skrivarens ljud var fruktansvärt, det fungerade som en skrivmaskin fast ultrasnabb i jämförelse. På den tiden matades pappret fram som ett kollegieblock där man rev av sidorna. Kompisarna hade ett messenger installerat som var blixtsnabb, ICQ. Man kunde skicka filer på direkten mellan varandra, tiden innan appar och mobiler. Vi testade olika spel och programmerade. Men hur kunde detta vara kultur? I den digitala kulturen sker mötet på olika plattformar utan att man tar ett steg ut ur sin bostad. Givetvis var omgivningen till en början orolig för ens hälsa, men jag tror att de inte kunde förstå förrän nu när de själva har tagit steget. De är nybörjare men det är accepterat, och det är helt okey att generationen som lär upp dem är deras barn och barnbarn eller någon kompis som de har i sin närhet. Grupptrycket runtom dem gör att många öppnar dörren och släpper in det som avviker. Det är en ögonöppnare, ett nytt sinne som kommer i bruk, digital kompetens det får man bara genom att träna. Välkommen till den digitala världen som vi alla behöver för att få en bred förståelse för vad som pågår. Kan man inget om en app eller ett program går man in på Youtube och letar, där finns det alltid någon på något språk som kan förklara med bilder. Det handlar bara om att våga, våga utmana sig själv och bryta sina mönster. Lämna tryggheten och våga vara nybörjare och våga fråga andra om hjälp. Man kan ofta fråga någon annan och sedan är den sociala kedjan av ny vänskap igång. Ingen ska behöva känna sig isolerad. Enklast är att börja med en mobil, lära sig ta kort och ringa någon med video. Någonstans börjar vi alla. Var börjar du? /Anders L Vi fick delta digitalt med Falkenbergs fontänhus och lyssna på en föreläsare om storytelling. Bitten Toftarp pratade om att väva in meningar som aktiverar empati och hormoner i den lyssnande kroppen. Man kan använda det om man vill under intervjuer när man söker jobb eller i ett sociala rummet. Idag används det när man skriver böcker, i underhållningsindustrin, föreläsare med mera. Övningen gick ut på att man tog ett kort i sitt kylskåp och något mer i köket som man inte klarade sig utan. Eftersom allt skedde spontant fanns det ingen tid till att justera hur det var fördelat. Det var ju verkligen hur det brukar se ut i mitt kylskåp. 1. Vad har du i ditt kylskåp? 2. Vad finns det alltid i din kyl och varför? 3. Vad skulle vi aldrig hitta i din kyl och varför? 4. Vad skulle du bjuda en dejt på första gången? 5. Din viktigaste kökspryl är? 6. 3:e viktigaste kryddan i ditt skåp är? Vad säger detta om mig? Gör en egen liten analys och berätta för oss. Min berättelse: Ni får titta in i mitt kylskåp, mitt liv, i ren reflektion inser jag att jag borde handlat innan jag tog kortet. Ni ser ett ögonblick av mitt liv som jag delar med mig. Ni kommer se att det är vissa saker som inte passar in. Kaffebönorna har jag för de drar åt sig lukt det blev för ett tag sedan när jag missade en frukt den kröp ihop och blev av med vattnet. Men det mesta här inne kommer från djuren i alla dess former. Jag älskar både mjölk, grädde och kött. Mjölken och doften kommer från landet, jag minns när jag var barn och vi hämta färsk mjölk och fick sila av grädden. Morsan gjorde filbunke, den konsistensen har jag aldrig gillat. Smaken på mjölken blir aldrig i närheten idag men är en påminnelse om hur det var förr. Vattnet det gillar jag att dricka kallt därför får det stå rätt länge, dock inte mer än en dag, det smakar som nyupptaget källvatten. I mitt kylskåp hittar ni inga skaldjur, jag önskar jag kunde äta det men får förpassa det till att njuta av doften kaviar om det nu luktar något. Om jag bjuder in en lady till date gillar jag taco med ett hav av grönsaker och ost med lite stark frivillig krydda. Min speciella krydda är ingefära den ger maten nya aromer som ger speciell karaktär beroende på tilltugg. Dock föredrar jag att bara använda olja och salt och låta stekpannan frossa en fin beläggning av ljusbrun struktur då smakar det som allra bäst. I köket finns en kaffemaskin den är min viktigaste komponent, den andra för den första gav kvarnen upp. Där kan jag dricka det som behagar för dagen stark eller svag, aromexplosion eller lugnt fridfullt behag för smaklökarna. Var tredje dag gör jag bröd i bakmaskinen, godast är det när man tar lite mindre med torrgäst, brödets struktur blir mer komprimerat. Man låter brödet ligga kvar i maskinen rätt länge för att sedan skiva upp och ta på både smör och ost, smaskens. Vad säger det om mig, gör er egen analys 🧐! /Anders Jag vaknar 04:45. Jag tänker, ska jag gå upp eller ligga kvar. Jag gör en snabb tidsplan i huvudet. Går jag upp är det 4 timmar och 15 minuter tills jag ska ge mig av. Jag är ändå pigg. Om jag somnar om finns risken att jag är jätte trött när jag vaknar en andra gång. Alltså gör jag beslutet att gå upp. Går till köket. Tänder ett ljus. Jag ska göra gröt. Jag tar en näve havregryn. Väger det i handen. Ja, det borde vara lagom. Häller det tillsammans med 4 dl vatten i en kastrull. Sätter på locket. Sätter på 4:ans effekt på spisen. Jag går till mitt medicin och vitamin skåp. Tar fram burk efter burk. Zink som lindrar inflammation i musklerna. Magnesium gör det samma. Men dessa ska inte tas samtidigt för dom kan ta ut varandra. Därför lägger jag magnesium- tabletten åt sidan till kvällen. D-vitamin för normal muskelfunktion och sömn. Mina SSRI tabletter, två stycken. Min dopamin medicin, en styck. Omega 3- tablett för normal hjärnfunktion, en till frukost och en till lunch. Jag räknar alla tabletter, 5 olika. Det är som det ska. Lägger allt på en sked som jag lägger bredvid skålen på köksbordet.
Jag sätter mig ner på en stol i det vagt upplysta köket av värmeljuset. Nej! Jag glömde saltet i gröten. Ställer mig upp och tar två kryddmått salt. Är på väg att sätta mig igen. Men hinner inte sätta mig förrän jag inser att jag glömt något mer jag alltid har i gröten. Lite hallon. Går till frysen. Rafsar fram hallonpaket. Jag har löst problemet. Sätter mig ner på stolen igen. Pustar ut. Väntar på att ånga ska sippra fram från locket. Då vet jag att det är dags att stänga av spisen och röra med träslev. När jag gör detta motiverar jag att jag gör en mindfullness- övning. Två minuter står det att hallonen ska koka på paketet. Detta är jobbigt. Två minuter är så lång tid. Hade jag kört i micron hade det varit klart på en. Därför ser jag det som att jag övar på att vara närvarande. Som om jag inte är det tillräckligt, skrattar jag bistert. Dessutom har jag hört att gröt ska aldrig koka. Så värmen från plattan räcker, men det tar lite längre tid. Efter detta är jag fullkomligt slut i huvudet och kroppen. Jag hasar mig till badrummet. Tar min el- tandborste. Tandkräm. Sen två långa minuter att borsta. Jag går in till sovrummet. Det är kallt. Jag lägger mig under dubbla täcken. Känner hur sömnen kommer. Jag känner mig så svag och värdelös. Jag skulle till fontänhuset idag. Men jag kommer senare att höra av mig, med ångesten upp till halsen och säga att jag är för trött. Men att jag gjorde ett tappert försök. Jag gör ett nytt försök nästa gång. Av: Lars L |
RedaktionenHär kommer vi löpande att publicera texter skrivna av medlemmar. Bloggen är en plattform för det arbete vi gör i Kreativt Forum, Podcast & Tidningen. Arkiv
Januari 2023
Kategorier |
Fontänhuset Göteborg är ett av över 300 Fontänhus i världen. 200 av Fontänhusen är ackrediterade, vi är ett av dessa. Fontänhusen i världen når över 100 000 varje år, i över 30 länder. Fountain House-modellen är en evidensbaserad fungerande rehabiliteringsmetod för människor med psykisk ohälsa.
|
Stiftelsen Göteborgsfontänen
Andra Långgatan 25 413 28 Göteborg |
Registrerad för F-skatt Organisationsnummer 857204-2425 Telefon 031-12 30 01 Epost mail@goteborgsfontanen.se Hemsida www.goteborgsfontanen.se |