Fontänhuset Göteborg
  • Start
  • Om oss
    • Aktuellt
    • Metod
    • Berättelser
    • Young Adults Training
    • Kontakt
  • Bli medlem!
  • BLI STÖDMEDLEM!
  • Studier
  • Social hållbarhet
  • Blogg

Livet & Kulturen 
Tankar & reflektioner från ett fontänhus

Ostalgi

30/9/2022

0 Comments

 
Bild

Ostalgi eller Ostalgie på tyska är ett tyskt begrepp för det nostalgiska intresset för livet och vardagskulturen i Östtyskland särskilt bland östtyskar. Ostalgin omfattar många DDR-fenomen, -symboler och kulturuttryck bl a dockfilmsfiguren John Blund, bilmärket Trabant och socialistiska kampsånger som partihymnen ”Die Partei hat immer Recht” (Partiet har alltid rätt) och nationalsången ”Auferstanden aus Ruinen” (Uppstånden ur ruiner). Ordet Ostalgie är en ordvits på Ost-Nostalgie (öst nostalgi).
 
Vid Berlinmurens fall 1989 fick den östtyska befolkningen för första gången tillfälle att köpa västprodukter som de kände till från TV-reklamen från Västtyskland men som de tidigare bara kunde köpa för hårdvaluta eller via kontakter från väst. I samband med den tyska återföreningen steg arbetslösheten kraftigt i öst och östtyskarna kände sig som andra klassens medborgare i Förbundsrepubliken. Återföreningen har dessutom bidragit till att upprätthålla skillnader mellan öst och väst. Många DDR-produkter har överlevt den hårda konkurrensen från Västtyskland och tillverkas fortfarande t ex Rotkäppchen-sekten (en slags champagne), handkrämen Florene, chokladen Halloren , Bautzner Senf (senap), Nudossi (nötkräm), Kalter Hund (bakverk med chokladkräm och kex), Spreewälder Gurken (inlagd gurka från Spreewald) och ölet Wernesgrǜner. Ett annat exempel på ostalgi är ostalgi-fester där man lyssnar på östtysk musik och klär sig i typiska DDR-kläder som t ex FDJ*:s blåa skjortor. Festlokalerna är dekorerade med DDR-propaganda och konferencieren tilltalar gästerna på typisk partijargong. Även den allestädes närvarande ”Einkaufnetz”(inköpsnätkasse) har idag blivit en retropryl. En maskot för ostalgiker är Ampelmännchen (figuren i östtyska trafikljus som betyder liten trafikljusman) som finns avbildad på T-shirts, muggar, väskor och finns även i form av vingummi och pasta. Efter Tysklands återförening 1990 fanns ett förslag om att standardisera alla trafikljus vilket medförde krav på att bevara den östtyska Ampelmännchen. Man valde att behålla Ampelmännchen och införde den till och med i det tidigare Västberlin. Städer som Saarbrǘcken och Heidelberg har kopierat designen och 2004 lanserade Zwickau dess kvinnliga motsvarighet, Ampelfrau. Det har även gjorts filmer på temat som Wolfgang Beckers tragikomiska film ”Goodbye Lenin!”. Den handlar om hur östtyskarna hanterade den stora omvälvningen 1989 (die Wende). Ett annat exempel är Leander Haussmanns film ”Sonnenaallee” från 1999 som har kritiserats för att glorifiera DDR. I det tidigare DDR finns museer med utställningar om vardagslivet i DDR. De mest kända är DDR-Museum i Berlin och nOSTalgie-Museum i staden Brandenburg. Museerna har fokus på östtyskarnas längtan tillbaka till DDR-tiden.
 
I politiska och vetenskapliga diskurser ställs frågan om ostalgin är ett harmlöst fenomen. Det finns även DDR-kritiker som dessutom erkänner att deras barn och ungdomstid var ”bra” trots de politiska och samhälleliga förhållandena. Det har även varit starka reaktioner från fyra lokalavdelningar av Junge Union* (Berlin, Brandenburg, Hessen och Oldenburg). Under mottot ”Ostalgie- nein danke” (Ostalgi-nej tack) för de en kampanj mot viljan att återupprätta de politiska förhållandena under DDR-tiden.
                                                    Lars Hengesteg  
 
*CDU:s ungdomsförbund
*kommunistisk ungdomsorganisation i DDR

0 Comments

Hotel del Luna

28/9/2022

0 Comments

 
Bild

Hotel del Luna är en K-dramaserie eller en koreansk tv-serie från 2019 Huvudrollerna som Jang Man-wol som spelas av Lee Ji-eun också känd som sångerskan IU (uttalas som aiyu) och den manliga huvudrollen Koo Chan-sung av Yeo Ji-goo.
Hotel de Luna är en plats där personer som dött och har något de känner att de inte är klara med kommer till.
Serien startar för över tusen år sedan med Man-wol på resande fot. Hon möter en gudomlighet kallad Ma-go som gör Man-wol till föreståndare för hotellet. Därefter kommer vi till 90 talets Seoul där vi får träffa Chan-sung som barn. Det är hans födelsedag och hans familj är fattig. De ser att någon tappar pengar och Chan-sung lämnar tillbaka pengarna. Senare ramlar hans pappa in på Hotel del Luna och pappan går med på att Chan-sung skall bli hotelldirektör för hotellet om tjugo år. Tjugo år senare kommer Chan-sung tillbaka till Korea för att arbeta på ett annat hotell. Man-wol söker upp Chan-sung och ger honom gåvan att se spöken. Olika händelser leder till att han börjar på hotellet. Där möter han andra karaktärer som hotellets bartender som i livet var en lärd man som hamnade i problem, husfrun som var ingift i en förnäm familj och fick en dotter och de problem hon fick av det och receptionisten som dog under Koreakriget och är bunden till världen så länge hans syster är i livet.
Chan-sung hjälper olika gäster vidare till livet efteråt och återfödelser. Samtidigt utvecklas hans relation med Man-wol. Han lär sig om de mysterier som omgärdar hotellet liksom Man-wol s bakgrundshistoria. Vi får också träffa hans vän Sanchez som Chan-sung bor hos, hans före detta flickvän Mi-ra som tydligen var inblandad i ett tidigare liv med Man-wol.
Ytterligare en karaktär är en flicka vars kropp är övertagen av en person hon mördat. Detta har inget att göra med en sidoberättelse om en seriemördare som tyvärr håller på för länge.
Serien är intressant med de olika sidoberättelserna och hur relationen mellan Man-wol och Chang-sung utvecklas. Sceneriet är överdådigt och de låter karaktären Man-wol bära nya kläder i varje ny scen. Många scener är utdragna vilket är ett kulturellt drag.
Serien kan ses med engelsk textning på antingen Netflix inställt på engelska eller Youtube kanalen K-drama.
Henrik C 

0 Comments

    Redaktionen

    Här kommer vi löpande att publicera texter skrivna av medlemmar. Bloggen är en plattform för det arbete vi gör i Kreativt Forum, Podcast & Tidningen.

    Arkiv

    January 2023
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    December 2021
    September 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020

    Kategorier

    All
    Dikter

Picture
Fontänhuset Göteborg är ett av över 300 Fontänhus i världen. 200 av Fontänhusen är ackrediterade, vi är ett av dessa. Fontänhusen i världen når över 100 000 varje år, i över 30 länder. Fountain House-modellen är en evidensbaserad fungerande rehabiliteringsmetod för människor med psykisk ohälsa.
Picture
www.hiltonfoundation.org
Picture
Stiftelsen Göteborgsfontänen
Andra Långgatan 25

413 28 Göteborg
telefon 031-12 30 01
Picture

Registrerad för F-skatt
Organisationsnummer 857204-2425
Telefon 031-12 30 01
Epost mail@goteborgsfontanen.se
Hemsida www.goteborgsfontanen.se
Picture
Bild
Bild
Photo used under Creative Commons from blondinrikard
  • Start
  • Om oss
    • Aktuellt
    • Metod
    • Berättelser
    • Young Adults Training
    • Kontakt
  • Bli medlem!
  • BLI STÖDMEDLEM!
  • Studier
  • Social hållbarhet
  • Blogg