Ur "Vredens Druvor" av John Steinbeck i översättning och tolkning av Lars Lj. Människan är mer än bara kemi, Hen går på jorden, knäböjande i jorden för att äta sin frukost; för människan som är mer än sina element vet att jorden är mer än dess kemiska sammansättning. Men roboten , som kör en död traktor på åkern som han inte känner eller älskar, och förstår bara kemi; han föraktar jorden och sig själv. När de korrugerade plåt-dörrarna stängts går han hem och hans hem är inte jorden.
0 Comments
På radion strömmar nyhetsankarets likgiltiga röst. 300 skol- flickor kidnappade i Nigeria. Och så har våren kommit i Sverige. Detta är rubrikerna i dagens eko kvart i fem. Katarina Boive i studion. Jag googlar: Varför finns våld? Jag lyssnar på "Vredens Druvor" i ljudbok istället. Så tankarna förs bort från dagens eländiga radio eko sammanfattning. Till fantasins elände istället det känns bättre. Så jag googlar: Varför finns ondska? När det finns så mycket vackert. Kanske hade vi inte vetat det ena utan det andra. Jag hoppas det blir en solig vår. Av: Lars LJ I natt kom snön igen, jag gick upp redan vid fem vilket får ses som tidigt. Började fundera på detta med att skriva en text men vad ska den handla om? Efter gårdagens funderingar dröjer det nu i ottan ännu några timmar innan jag bestämmer mig. Jag skriver lite om Bröderna Lejonhjärta. Jag kommer att referera till både boken och filmen, kanske är det mest filmen jag har i bakhuvudet eftersom jag sett den så många gånger speciellt när jag var yngre. Jag har alltid gillat den och folk får säga vad de vill om hur amatörmässigt skapad draken Katla är men jag tycker den är häftig och skräckinjagande. De flesta känner förmodligen till historien: Skorpan, som han kallas, är svårt sjuk och ska dö. Hans bror Jonathan berättar sagor för honom om landet Nangijala, landet dit man kommer efter att man dör. Där är det äventyr från morgon till kväll och ingen behöver ligga sjuk och hosta längre. Men istället för att Skorpan dör som alla tror att han ska göra så börjar det brinna i huset där bröderna bor med sin mamma. Jonathan tar Skorpan på ryggen och hoppar ut genom fönstret för att komma undan elden. Den äldre brodern dör och Skorpan lever ytterligare en tid innan han också dör. Så är Skorpan till sist på andra sidan och möter där sin bror Jonathan i Nangijala. De båda bröderna är så glada att vara återförenade. Men även om Skorpan nu är frisk finns det andra problem i denna värld. Nämligen en ond man vid namn Tengil. Denne är en riktig Tyrann som förslavat folket i Törnrosdalen. Skorpan och Jonathan bor i Körsbärsdalen som ännu är fri men kanske inte länge till. Detta är upptakten till det stora äventyret som följer, det finns fiender att akta sig för men också vänner att lita på, eller kan man någonsin det fullt ut? Tittar man på den onde Tengil så är han framställd som just det, ond. Det finns inga förmildrande omständigheter i den analysen, en klassisk tyrann som måste besegras, på samma sätt som Riddar Kato i Lindgrens andra fantasy bok Mio min Mio eller ökända despoter från fantasins värld, eller verkligheten. Huruvida Tengils dåliga uppväxt format honom till den han är är en fråga man givetvis kan ställa sig. Här framstår han mycket som en symbol för ondska och som så ofta är han inte ensam utan han har sina soldater. Varför väljer man att följa en sådan ledare? Klassisk fråga. Rädsla? Likgiltighet? Brist på egna visioner, egen vilja? Kanske är det så att möjligheten till det vi kallar ondska ligger på lur inom oss alla egentligen. Detta är en tanke som är ganska vanlig, ingen människa är rakt igenom god eller ond, däremot kan handlingar uppfattas som väldigt destruktiva eller konstruktiva. Olika religioner tar ofta upp denna fråga, den är central inom t.ex. kristendomen. Ondska är för många ett fascinerande ämne och ställer man det mot godhet uppstår ofta en spännande dynamik. Lite av en tvekamp. Varför bryr man sig överhuvudtaget om hur det går för Sveriges landslag i fotboll när de spelar i VM t.ex.? Motståndaren ska besegras och segern är vår, om än inte på slagfältet. Kamp är spännande. Tengil har en drake som heter Katla i sin makt som han använder för att utplåna folk. Till sist går det dock inte så bra för vare sig Tengil eller Katla, som i många sagor vinner det goda över det onda, även Riddar Kato i Mio min Mio störtas. Och ett annat fantasy exempel som är givet är Sagan om ringen där Sauron, mörkrets herre dödas på slutet av berättelsen. Således förmedlas det hopp även om det kostat på. Det finns lite olika intressanta teman både av ljus och mörk sort i berättelsen som driver den framåt. Förräderi, förtryck, tyranni å ena sidan, lojalitet, frihetskamp, syskonkärlek å andra. Jag skriver inte så detaljerat om detta och nämner inte så många karaktärer men det finns flera viktiga personer i galleriet. Slutet på boken kan diskuteras och ses som kontroversiellt men jag lämnar det åt läsaren. Vad händer när man dör en andra död i landet Nangijala då? Skorpan och Jonathan ska enligt den senare till landet Nangilima då. Men det är en annan saga, Undrar om Tengil och Katla är där och väntar på bröderna? Förmodligen inte eftersom där ska råda harmoni och ingen ondska finns där och ingen kan dö. Mattias W Foto: Lars Wickberg Jag har kommit till insikt efter att ha lyssnat på boken: "Mitt sanna jag - Från medberoende till frihet med Carolin Albo" Jag hamnar i centrum på olika projekt fast jag vill egentligen vara en i mängden. Jag har en massa kunskap som andra kan ta del av för att kunna ta genvägar det vill jag dela med mig. Samtidigt stressar jag upp mig inombords och känslor av otillräcklighet väcks, en krock. Jag blir självkritisk/sätter press på mig själv, skapar en oro för att det lyfts upp. Analysen är i full gång, tvånget och medberoendets dilemma. Vad är det då som gör att man tar på sig rollen att stå i centrum? Jag noterade att det för mig innebär att jag får en bekräftelse från andra att jag syns. Rädslan att vara själv, att inte bli bekräftad, något som jag och bokens författare lider av, och säkert många med oss, i det tysta. Jag är ju van att anpassa mig för att inte ställa till några problem, att vara alla till lags. Något som sitter i sedan uppväxten. Jag älskade att åka med farfar på olika äventyr i skogen och möta väldigt annorlunda personer i de värmländska skogarna. Det var en gång det uppstod problem med mig. Farfar sa till mig att man får inte säga att det luktar bondgård i köket när man hälsar på en farbror som har bondgård. Jag var ju från stan och hade aldrig besökt någon bondgård tidigare, väldigt starka onaturliga dofter. Farfar var livrädd när han tog med mig till olika ställen, rädd att jag skulle säga något olämpligt berättade farmor och skrattade för några år sedan, strax innan hennes bortgång. Jag anpassade mig och blev tyst. Jag stängde av barnet inuti mig och min nyfikenhet. Min inre oro växte sig allt starkare rädd för att säga något felaktigt, vart jag än var. Farfar blev också stel, han förstod inte varför jag ställde frågorna, vad var det för fel med mig? Varför var jag någon som frågade en massa? Varför var jag inte tyst? Varför var jag inte som honom? Jag var ett barn som utsatte honom för en prövning, han hade ingen erfarenhet att hantera situationen, han blev rädd och själv otrygg. Det var ett osynligt nät där han hade tagit på sig rollen som vuxen och möttes av ett nyfiket barn som vill veta mer, men som saknade sociala erfarenheter för att hantera situationen. Jag hamnade i många olika typer av situationer där responsen blev lika från andra vuxna i min närhet, för att jag saknade de sociala verktygen. För att stilla känslorna/barnet inuti mig utvecklade jag ett kontrollbehov av att allt ska vara perfekt. Jag ska inte säga fel saker, analysera allt som människor gjorde, ta lärdom och hemma ska det vara fint. Kontrollbehovet, oron, de instängda känslorna har bara växt och ytterligare förvärrats av pandemin. Jag vill kunna jobba med vuxna människor, hjälpa andra ta sig fram, dela med mig av erfarenheten och vara trygg i min roll, oavsett vad jag gör. Om någon bekräftar mig då ska det inte bubbla upp massa negativa känslor som rubbar min balans. Medberoendet/tvånget äter upp det mesta av min tankekraft, där behöver jag hitta en väg vidare ut i livet. Jag vet att jag kan och det finns alltid saker man kan förbättra, men inget behöver vara så perfekt att det kräver ett kontrollbehov. Reflektion är ett utmärkt sätt att tillsammans med andra hitta nya vägar in i framtiden, för att tackla stressen som egentligen inte existerar. Det självkritiska tvånget som sänker ens ambitioner att lyckas, ska bearbetas och bäras med som en minne av det förflutna. Tack för att ni tog er tid att läsa jag vill dela med mig för att själv kunna gå vidare oavsett ryggsäckens innehåll. Nu vet jag mer och att vägen kantas av hål och växter som gör det olika svårt att ta sig fram. Ryggsäcken blir lättare med tiden då jag lärt mig av andra och mig själv vad den bör innehålla. Som en orienterare lär sig att använda kartan och se hur den tar sig fram lättast, även om kompassen säger att det blir en omväg. Jag måste gå lugnt framåt, hitta en röd tråd, inte irra iväg som en som gått vilse och känna stressen växa inombords. Jag drömmer mig tillbaka till ställena där jag fick eget ansvar hos mormor och morfar, fiska på bryggan och gräva efter mask i komposten. Där ingen ifrågasatte mig, där jag fick blomma ut. Där jag fick prata med människor utan att någon ifrågasatte vad jag gjorde mer än upptäcka mig själv och min identitet. Där jag fick skratta och känna mig trygg, bygga vänskap och lära mig saker som jag idag kan identifiera som positiva. Då kan jag växa upp starkare, använda min envishet, kreativitet, mina intressen och min inre kärlek till barnet för att möta världen utanför. Tack Anders L |
RedaktionenHär kommer vi löpande att publicera texter skrivna av medlemmar. Bloggen är en plattform för det arbete vi gör i Kreativt Forum, Podcast & Tidningen. Arkiv
Januari 2023
Kategorier |
Fontänhuset Göteborg är ett av över 300 Fontänhus i världen. 200 av Fontänhusen är ackrediterade, vi är ett av dessa. Fontänhusen i världen når över 100 000 varje år, i över 30 länder. Fountain House-modellen är en evidensbaserad fungerande rehabiliteringsmetod för människor med psykisk ohälsa.
|
Stiftelsen Göteborgsfontänen
Andra Långgatan 25 413 28 Göteborg |
Registrerad för F-skatt Organisationsnummer 857204-2425 Telefon 031-12 30 01 Epost [email protected] Hemsida www.goteborgsfontanen.se |