Mac Donaldisering är ett ord som myntades av den amerikanske sociologen George Ritzer. Ordet användes för första gången i hans bok ”The Mac Donaldization of society” som kom ut 1993. Mac Donaldiseringen bygger till stor del på centrala teman hos Max Weber vilka uppdateras till dagens verklighet. Ritzer definerar Mac Donaldisering som den process där snabbmatsrestaurangens principer blir dominerande i förhållande till fler och fler sektorer såväl i det amerikanska samhället som i resten av världen. Mac Donaldiseringen innebär således att butiker, restauranger och köpcenter blir alltmer lika och att utbudet av varor och tjänster blir standardiserat. Liknande kedjor som Starbucks (kafekedja) och Subway (snabbmatskedja) finns också överallt i världen och ser likadana ut var man än befinner sig i världen. Mac Donaldiseringen ger upphov till irrationella resultat eftersom Mac Donalds mat har negativa effekter på människors hälsa genom att den innehåller mycket kalorier, fett, kolesterol, salt och socker. Mac Donaldiseringen påverkar inte bara restaurangbranschen utan också arbetslivet, utbildning, sjukvårdssystemet, fritid, kostvanor, politiken, familjen och snart sagt alla andra delar av samhället. Den har även påverkat livsstilen i en stor del av världen och framstår som en irreversibel process. Han beskriver fyra sammanlänkade principer som styr ett brett spektrum av verksamheter: effektivitet, mätbarhet, förutsägbarhet och kontroll. Till Mac Donaldiseringen räknar Ritzer all den enformighet och tristess som uppstår när många människor gör samma sak och dessutom sådant som Ritzer anser fördummande. Vidare anser han att den moderna individens liv följer de principer som hos Mac Donalds utveckling till massproduktion av snabbmat. Rationaliseringen resulterar i en irrationalitet som är både okontrollerbar, ineffektiv och oekonomisk. Hans tips för att motstå Mac Donaldiseringen är att läsa New York Times istället för USA Today, att titta på den statliga TV-kanalen istället för de kommersiella kanalerna och att uppsöka de orörda stränderna istället för dem dit massturismen redan tagit sig. De danska musikvetarna och författarna Morten Jaeger och Henrik Marstal hävdar att det pågår en Mac Donaldisering av populärmusiken som inte bara handlar om låtproduktionen utan också om hur man skapar artister. Med detta menar de att artisterna produceras nästan som de anställda på Mac Donalds. I likhet med dessa har artisterna dessutom en kort karriär.
I Sverige anser säkert många att bokhandeln kännetecknas av Mac Donaldisering eftersom Akademibokhandeln har en tämligen stor andel av marknaden. Det finns dock undantag. Bokhandelskedjan Ugglan har 81 butiker från Ystad till Kiruna. Under första halvåret 2021 ökade Ugglan sin försäljning med 4.5 %. Ugglans bokhandel finns främst på mindre orter. Det gäller även för Laholms bokhandel och Bjäre bokhandel i Båstad. Den sistnämnda anses vara en av Sveriges vackraste boklådor både när det gäller yta och innehåll.
1 Comment
Ibbe
1/7/2022 11:28:25
Mycket intressant läsning, Lars!
Reply
Leave a Reply. |
RedaktionenHär kommer vi löpande att publicera texter skrivna av medlemmar. Bloggen är en plattform för det arbete vi gör i Kreativt Forum, Podcast & Tidningen. Arkiv
Januari 2023
Kategorier |
Fontänhuset Göteborg är ett av över 300 Fontänhus i världen. 200 av Fontänhusen är ackrediterade, vi är ett av dessa. Fontänhusen i världen når över 100 000 varje år, i över 30 länder. Fountain House-modellen är en evidensbaserad fungerande rehabiliteringsmetod för människor med psykisk ohälsa.
|
Stiftelsen Göteborgsfontänen
Andra Långgatan 25 413 28 Göteborg |
Registrerad för F-skatt Organisationsnummer 857204-2425 Telefon 031-12 30 01 Epost [email protected] Hemsida www.goteborgsfontanen.se |